Ennek az 5000-es méretű orsónak a kézbevételekor az esztétikus megjelenése mellett, rögtön feltűnik a „masszívsága”is, és egyből olyan érzése támad az embernek, hogy egy elnyűhetetlen darabot tartunk a kezünkben.
Az orsó súlya rögtön elárulja, hogy nem egy műanyagházas tömegorsót tartunk a kezünkben, hanem egy igazán hosszú távú használatra tervezett terméket, amiről sugárzik a megbízhatóság és a precizitás. Ezzel az orsóval még a legnagyobb harcsákkal is felvehetjük a harcot. Az orsó nem csekély tömege, ami a gyári adat szerint 640 g (én 638,7 g-ot mértem) nem csak a fém orsóházból adódik, hanem a belsejében található robosztus hajtóműnek is köszönhető. A futurisztikus megjelenésű, kellőképpen széles és mély alumínium dob pedig csak hab a tortán.
A dob szoknyája fokozatosan szűkül hátrafelé, hogy tökéletesen illeszkedjen az agresszív kinézetű rotorhoz. A rotor műanyag kompozit anyagból készült. Ez az anyag és a kiváló formatervezés egy könnyű forgórészt eredményezett. Ennek a kialakításnak (Air Rotor) köszönhetően kivágtak a forgórészből (így kikönnyítve azt), miközben a kialakított ívek nagy merevséget biztosítanak a rotornak.
A Daiwa Black Gold orsókat speciális felületkezeléssel látták el, így tengeri horgászat mellett sem sérül a festése. Az orsó meghatározó színét, amely a fekete és az arany, a szürkére eloxált alumínium hajtókar dobja fel.
Na de lássuk, miből is áll össze ez az orsó, és mit rejt a belseje!
Az orsódob levételekor rögtön szembetűnik a dob közepén található gumiszalag, ami azt a célt szolgálja, hogy fonott zsinór használata esetén terheléskor a dob sima felületén ne tudjon megforogni a feltöltött zsinór.
A dob egy golyóscsapágyon fut, ami a nagyméretű féklamellák kiszerelése után vált láthatóvá. Ez a dob főtengelyen való sima és egyenletes futását segíti.
A fékrendszer 3 darab fém, és 3 darab szénszálas tárcsából áll, ami Daiwa ATD zsírral van gyárilag ellátva. Ennél az 5000-es orsónál a gyári adat szerint a beállítható maximális fékerő 10 kg, amit valóban tud is.
A forgórészt rögzítő anyát egy műanyag tárcsa biztosítja, amit 3 csavar fog a rotorhoz. Az anyát teljesen le nem takarja, mivel ez az orsó nem vízálló.
Az orsóház és a fedél is alumínium ötvözetből készült, melynek a szétszerelése közben az első meglepetés a fedél csavarok kihajtásakor ért. Az 5 darab csavarból 3 alatt volt rugós alátét, 2 alatt nem. Hogy ennek mi az oka, hogy így tervezték, nem tudom.
Az orsó szétszedése után láthatóvá váltak az alkatrészek, és amire kíváncsi voltam, hogy vajon mennyi kenőanyaggal látták el az orsót. Sok orsónál a gyártó éppen csak „megmutatja” a kenőanyagot az orsónak. Természetesen az sem jó a „teletömik” az orsóházat zsírral, de azért megfelelő mennyiségű kenőanyaggal kell ellátni az orsót, hogy ne menjen tönkre idő ellőtt. Ennél az orsónál se vitték túlzásba a dolgot, de legalább megfelelően el volt látva kenőanyaggal minden forgó és mozgó alkatrész. Még az orsóház és fedél is vékonyan át volt kenve.
A hajtómű egy sárgaréz csigafogaskerékből és a hozzá kapcsolódó rozsdamentes acél tengellyel ellátott, cink ötvözetből készült tányérkerékből áll. Ennek a tányérkeréknek a vastagsága és a fogainak mérete páratlan!
A fogaskerekek fogainak kialakítása és sima felülete rendkívül szép és egyenletes futású hajtóművet eredményezett.
A dobemelő mechanikája is kiváló, és erős. Az oszcillációs fogaskerék egy golyóscsapágyon forog, a főtengellyel összekötő kulissza pedig egy plusz acél tengelyen csúszik, amely megtámasztja és stabilizálja a mozgását. A dobemelő hajtómű fogaskerekeinek a fogai mélyek és vastagok, így megfelelően összhangban van a többi meghajtó egységgel.
Az orsóban 6 darab kiváló minőségű, kétoldalt zárt rozsdamentes golyóscsapágy, és 1 darab tűgörgős szabadonfutó található. Ez az egyirányú, szabadonfutó csapágy biztosítja a rotor azonnali megállását, visszafelé történő elfordulásának megakadályozását.
A Daiwa BG sorozatnál a beépített tűgörgős visszaforgás gátló kiváló minőséget képvisel!
Ez a szabadonfutó tengelykapcsoló fémből készült rugókkal rendelkezik mindegyik görgő számára! Az orsókba beépített szabadonfutó tengelykapcsolóinak túlnyomó többsége műanyag V rugókkal rendelkezik, amelyet a műanyag házzal együtt öntenek, és ezek nyomják a görgőket. Ezek a műanyag rugók eltérő élettartamot mutatnak, sokkal hamarabb elfáradnak, mint a fémből készült rugók.
A 4500-tól nagyobb méretű orsóknál már nem lehet kikapcsolni ezt a tűgörgős visszaforgás gátlót, sőt, ezeket már ellátták egy mechanikus visszaforgás gátlóval is! A sárgaréz csigatengelyen található acél fogakba akad bele a kilincsmű, amit a tányérkeréken elhelyezett acélrugó mozgat.
Ennek a mechanikus visszaforgás gátló kilincsműnek az a feladata, hogy abban az esetben, ha tűgörgős szabadonfutó egy hal fárasztása közben mégis meghibásodna, akkor ez lép működésbe és így továbbra is működőképes marad az orsó, és sikeresen merítő szákba terelhetjük a megakasztott halat.
Az orsón egy úgynevezett rotorfék is található. Ez egy gumigyűrű, ami a forgórész alatt, az orsóházon van elhelyezve, és a felkapókar átváltásakor egy rudazat hozzásimul, ezzel fékezve a rotor elfordulását. Ezzel kiküszöbölhető, hogy a felkapókar egy lendületes dobáskor átváltson, ami esetleg a zsinór szagadásával és a szerelék elvesztésével járhat.
A 4500-tól nagyobb méretű orsóknál csak kézzel lehet visszaváltani a felkapókart!
Az erősített cső felkapókar nagyméretű zsinórvezető görgővel csatlakozik a kapófülhöz.
A zsinórvezető görgő két polimer perselyen forog. A két persely szorosan illeszkedik a görgő mindkét végébe, kizárva így a vizet és a port. A jól illesztett görgő szépen és folyamatosan forog.
A nagyméretű fogantyúval ellátott alumínium hajtókart menetesen tudjuk csatlakoztatni a tányérkerék acél tengelyére. Így stabilan, minden lógás nélkül illeszkedik. Az orsó másik oldalán, a tengelyt eltakaró orsóház kupak egy gumi O gyűrűvel van ellátva a víz bejutása elleni védelem miatt.
Ilyen O gyűrű található még a tányérkerék tengelyén is, a csapágy védelme érdekében.
A Daiwa BG 5000-es elsőfékes orsó főbb jellemzői:
Orsóház anyaga: HARDBODYZ alumínium orsóház
Csapágy: 6db
Áttétel: 5.7:1
Fékrendszer: ATD elsőfék
Fékerő: 10kg
Zsinórbehúzás: 120cm
Zsinórkapacitás: 430m/0,35mm
Orsó tömege: 640gr
Összességében a DAIWA új BG orsói kiváló, gondosan és jó anyagokból összerakott „nagyhalas” orsók melyek egyesítik magukban a maximális terhelhetőséget és vonóerőt a roppant sima futással és az esztétikus megjelenéssel.
B.J.